ده مثال از نحوه استفاده‌ی برندها از فناوری دیجیتال برای جذب مشتری

ده مثال از نحوه استفاده‌ی برندها از فناوری دیجیتال برای جذب مشتری

ده مثال از نحوه استفاده‌ی برندها از فناوری دیجیتال برای جذب مشتری

ده مثال از نحوه استفاده‌ی برندها از فناوری دیجیتال برای جذب مشتری 700 500 دکتر علی ناصرحجتی

ما نگاهی به ۱۰ نمونه واقعی از نحوه استفاده برندهای پیشرو از جدیدترین فناوری‌ها مانند واقعیت افزوده[۱]، تشخیص چهره و برنامه‌های مجازی برای تقویت کمپین‌های بازاریابی خود می‌اندازیم.

بیش از هر زمان دیگری، برندها در تلاش برای جذب، بازگشت و حفظ مشتریان به روش‌های جدید و نوآورانه به قدرت فناوری روی می‌آورند. گزارش اخیر گارتنر (Gartner) نشان داد که برندهایی که از فناوری‌هایی مانند: کنترل رفتار[۲]، رایانش ابری ترکیبی[۳]، اینترنت اشیا[۴] (IoT) و یادگیری ماشینی[۵] استفاده می‌کنند، تمرکز بیشتری بر راه‌های جدید و پیچیده‌تر برای دستیابی به مشتریان و تمایل بیشتری برای مشارکت در تلاش‌های بازاریابی و برای به دست آوردن ارتباط اجتماعی بیشتر، یا ارزش محصول و خدمات دارند. ما نگاهی می‌اندازیم به این که چگونه ده برند پیشرو جهانی از قابلیت دیجیتال به طور خلاقانه استفاده می کنند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند و به کمپین‌های تبلیغاتی خود جان بدهند.

۱- چوب لباسی (گیره‌ی) هوشمند OMO

  • برند شوینده لباسشویی، OMO، اخیراً با جی والتر تامپسون (J Walter Thompson) همکاری کرده است تا «پگیpeg»، یک گیره هوشمند دارای سنسورهای نور، رطوبت و دما، همراه با یک ماژول Wi-Fi را به بازار عرضه کند تا اطلاعاتی را در مورد بهترین زمان شستشو (با توجه به شاخص های مختلف آب و هوا) به مشتریان ارائه دهد.
  • چوب لباسی با تلفن همراه کاربر همگام‌سازی (synce) می‌شود و از اعلان‌های فشار برای به‌روزرسانی مصرف‌کنندگان از این تغییرات در شرایط آب و هوایی استفاده می‌کند. همچنین دارای پورت شارژ USB و باتری داخلی با عمر طولانی است. کاربران می‌توانند بر روی صفحه نمایش تلفن همراه خود یک عکس فوری از آب و هوا، زمان تقریبی پایان خشک شدن، چرخه خشک کردن و زمان چرخه شستشو را مشاهده کنند و همچنین می‌توانند یادآوری‌هایی را برای برنامه‌ریزی شستشو تنظیم کنند.
  • پل کانل (Paul Connell)، مدیر بازاریابی لباسشویی و مراقبت از خانه یونیلور (Unilever) A/NZ گفت: «در دنیای پیچیده و بیش از حد به هم پیوسته امروز، ما معتقدیم که برندها مسئولیت ایجاد و رهبری تغییرات مثبت را دارند  .”من نوآوری و آماده بودن برای کشف راه حل‌هایی مانند پگی را کلیدی برای دستیابی به این هدف می‌دانم”.

۲- فناوری اسکن چهره  Tesco

  • زنجیره چندملیتی بریتانیایی تسکو با اعلام نصب فناوری اسکن چهره در پمپ بنزین‌های خود و شخصی‌سازی تبلیغات برای مشتریان به محض رسیدن به صندوق، سرفصل‌هایی را ایجاد کرد.
  • صفحه‌نمایش‌های OptimEyes که توسط Amscreen ایجاد شده‌اند، از دوربین و نرم‌افزار تشخیص چهره برای شناسایی جنسیت و سن تقریبی مشتری استفاده می‌کنند تا تبلیغات متناسب با آن‌ها را نشان دهند. این فناوری همچنین آگهی‌ها را بسته به زمان و تاریخ تنظیم می‌کند و همچنین بر خرید مشتری نظارت می‌کند.

۳- اولین فروشگاه واقعیت مجازی

  •  Ebay و Myer eBay با مشارکت Myer ، فناوری VR جدیدی را راه‌اندازی کرد که به مشتریان استرالیایی اجازه می‌دهد با استفاده از فناوری جدید تشخیص نگاه  eBay، Sight Search، بیش از ۱۲۵۰۰ محصول را مرور کنند.
  • پس از یک مرحله توسعه ۱۲ ماهه، فروشگاه بزرگ واقعیت مجازی اکنون به سایت موجود eBay متصل می‌شود، که می‌تواند توسط یک برنامه جدید فروشگاه بزرگ واقعیت مجازی eBay قابل دسترسی باشد. پس از دانلود اپلیکیشن، مشتریان گوشی‌های هوشمند خود را در مجموعه‌ای از عینک‌های واقعیت مجازی «خریداری» قرار می‌دهند تا تجربه خرید را آغاز کنند.

۴- نمایشگرهای OOH Cherry Ripe

  • تشخیص چهره، داده‌های آگاهیِ مخاطبان و دیجیتالی خارج از خانه[۶] در کمپین تبلیغاتی موندلز Cherry Ripe با هدف زمان‌بندی OOH  گرد هم آمده‌اند، و در پمپ بنزین‌های مدیریت شده توسط Val Morgan Outdoor نمایش داده می‌شوند.
  • این فناوری از داده‌ها استفاده می‌کند تا مشخص کند که مخاطب هدف چه زمانی به احتمال زیاد به صفحه نمایش در پمپ بنزین توجه می‌کند، و با سیستم اندازه‌گیری همزمانِ مخاطب وال مورگان (Val Morgan) ترکیب می‌شود تا تعیین کند که آیا بیننده در آن جمعیت هدف قرار دارد یا خیر. و بر این اساس آگهی را ارائه می‌دهد.

۵- بطری آبجو ارتباطی Heineken

  • در تلاش برای استفاده از جنبه جالب فرهنگ باشگاه (club culture)، مفهوم Ignite Heineken با بطری‌های آبجو ارتباطی (تعاملی) خود مجهز به LED و حسگرهای حرکتی که برای روشن شدن در طول شب مهمانی‌ها طراحی شده‌اند، سرفصل‌هایی را ایجاد کرد.
  • با کمک هشت LED روشن، یک ریزپردازنده ۸ بیتی و یک شتاب‌سنج، حرکات مشتری می‌تواند باعث ایجاد جلوه‌های خاصی شود که کل بطری را روشن می‌کند، مانند تشویق کردن یا تکان دادن. همچنین می‌توان افکت‌ها را از راه دور از طریق نرم‌افزار، فعال و کنترل کرد. بنابراین هر بطری به منبع نور تبدیل می‌شود و می‌تواند با موسیقی همگام شود.

۶- بطری‌های نوشیدنی ارتباطی (تعاملی) پپسی

  • در طول جام جهانی ۲۰۱۴، پپسی یک کمپین واقعیت افزوده (AR) ویژه فوتبال را به عنوان طعم ماه با Blippar اجرا کرد. ۲۵۰ میلیون قوطی تعاملی ایجاد کرد که در آن، کاربران می‌توانستند با پنج بازیکن برتر جهان یک بازی فوتبال انجام دهند. پپسی طی یک ماه شاهد ۶۰۰۰۰ ساعت کار روی قوطی‌ها و تبدیل ۲ درصدی بود، که در آن تقریباً ۳.۵ میلیون نفر قوطی‌های پپسی خود را به باد دادند.
  • امباریش میترا (Ambarish Mitra)، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Blippar، گفت: “این سطح ارتباط، شگفت‌انگیز و بی‌سابقه بود”  . گاهی اوقات مجبور می‌شوید ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی خرج کنید تا ۶۰۰۰۰ ساعت ارتباط در کشورهایی مانند ایالات متحده، بریتانیا یا سراسر اروپا داشته باشید. این برند به طرز شگفت انگیزی خوشحال بود، زیرا KPI آگاهی از برند، فراگیری و سر و صدای زیادی در فضای اجتماعی بود. همه قوطی‌ها فروخته شدند و به یک سری کالای کلکسیونی محدود تبدیل شدند».
  • استارت‌آپ‌هایی مانند Blippar در حال حاضر با ارائه فناوری‌هایی به کاربران امکان می‌دهد گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌هایشان را به سمت اشیاء گرفته و سپس شاهد رونمایی از یک انیمیشن، بازی یا گرافیک سه‌بعدی توسط صفحه نمایش باشند که به شیء جان می‌بخشد. از زمان آغاز به کار آن در سال ۲۰۱۱، ۲۵۰۰ برند در سه قاره از جمله  Cadbury، Heinz، Nike، Xbox، Coca-Cola، Milo، Sunny Queen Eggs و Maybelline به Blippar پیوسته‌اند.

۷- طراح داخلی واقعیت افزوده[۷] Ikea

  • با انبوهی از انتخاب‌های مبلمان در فروشگاه‌های Ikea، زنجیره جهانی با استفاده از یک اپلیکیشن واقعیت افزوده که مانند یک طراح داخلی مجازی عمل می‌کند، می‌خواست به مشتریان اجازه می‌دهد تا نسخه‌های سه‌بعدی مبلمان خود را در خانه‌هایشان تجسم کنند، و بدین ترتیب، انتخاب‌های مشتری را کمتر کند.
  • با استفاده از این برنامه، مصرف کنندگان می‌توانند به صورت مجازی یک کاناپه، میز صندلی در یک اتاق را درنظر بگیرند. آن‌ها می‌توانند کاتالوگ چاپی را ورق بزنند و وقتی با نماد «plus» در صفحه مواجه شدند، گوشی یا تبلت خود را نگه دارند تا صفحه‌ای برای اسکن تصاویر روی صفحه ظاهر شود. وقتی قطعه‌ای را پیدا می‌کنند که می‌خواهند آزمایش کنند، کاتالوگ فیزیکی را در خانه قرار می‌دهند و دوربین دستگاهشان از کتاب برای سنجش مقیاس صحیح محصولات نشان‌داده‌شده روی صفحه استفاده می‌کند.

۸- شکلات‌های ارتباطی (تعاملی) کیت کت Kit Kat

  • اپلیکیشن موبایل Shazam اخیراً با نستله (Nestlé) همکاری کرد تا یک کمپین بازاریابی جدید راه اندازی کند که مشتریان را قادر می‌سازد به صورت تصویری با شکلات‌های KITKAT خود تعامل داشته باشند. در این مشارکت، میلیون‌ها شکلات تخته‌ای با قابلیت Shazam به عنوان بخشی از آخرین تبلیغ مصرف‌کننده این برند توزیع شد، جایی که تیم KITKAT در جستجوی افرادی بودند که به «The Breakers Party» بپیوندند تا شانس برنده شدن در «یک لحظه استراحت در زندگی[۸]» را داشته باشند.
  • به منظور تعامل با برند، مشتریان اپلیکیشن Shazam را در گوشی هوشمند خود باز می‌کنند، گوشی را در جلوی KITKAT نگه می‌دارند و سپس روی نماد دوربین ضربه می‌زنند تا بسته بندی را به صورت تصویری Shazam کنند .کریس اودانل، رئیس بازاریابی نستله، گفت: «همکاری بین KITKAT و  Shazam نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم فناوری نوآورانه و با استفاده آسان را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان بیاوریم تا استراحت آنها را افزایش دهیم و آنها را به روش‌های جدید خوشحال کنیم. “ما هیجان زده هستیم که اولین برند شیرینی‌جات در استرالیا هستیم که این فناوری را روی بسته بندی ارائه می‌دهد و در این راه تکامل می‌یابد.

۹- برنامه (app) نابغه آرایش  Loreal

  • اپلیکیشن «Makeup Genius» L’Oréal که در استرالیا راه‌اندازی شد، نه تنها به زنان این امکان را می‌دهد تا محصولات آرایشی خود را با استفاده از فناوری واقعیت افزوده به صورت مجازی امتحان کنند، بلکه مستقیماً از طریق Priceline آنلاین نیز خرید کنند.
  • اپلیکیشن «Makeup Genius» مبتنی بر فناوری تصویر‌برداری چهره است که قبلاً در صنایع فیلم و بازی استفاده می‌شد و دوربین تلفن هوشمند یا آی‌پد را به آینه‌ای مجازی تبدیل می‌کند که زنان می‌توانند از آن برای آزمایش محصولات L’Oréal در زمان واقعی استفاده کنند. مصرف‌کنندگان یک محصول یا تبلیغات را اسکن می‌کنند تا تطابق رنگ را تشخیص دهند، سپس می‌توانند به‌طور مجازی روی محصولات جداگانه و همچنین ظاهرهای انتخاب شده پیشنهاد شده توسط آرایشگران متخصص امتحان کنند. پس از آن می‌توان این تصاویر را از طریق فیس بوک به اشتراک گذاشت.
  • کریستوف ایمری (Christophe Eymery)، رئیس بخش دیجیتال و رسانه‌های استرالیا و نیوزیلند L’Oréal به CMO گفت: «کلیک برای خرید با Priceline واقعاً هیجان انگیز است .”این یک حرکت بسیار مثبت است و ما اکنون نه تنها یک برنامه تعامل با مشتری، بلکه Makeup Genius را به عنوان یک پلتفرم تجارت الکترونیک داریم .”فرصت امتحان کردن آرایش به صورت مجازی فقط یک نقطه آغازین است. اما خرید در محیطی که در آن کشف و امتحان کرده‌اید و می‌دانید که چگونه به نظر می‌رسد، در نهایت شما را به خرید آن ترغیب می‌کند».

۱۰- نصب تشخیص چهره سه بعدی Vivid

  • جشنواره‌ی خَلقِ نور سیدنی Vivid Sydney تصمیم گرفت شرکت کنندگان را در سطح تعاملی کاملا جدیدی با فناوری جدید تشخیص چهره سه بعدی اینتل مرتبط کند. نصب «Eyes on the Harbour» در بندر دارلینگ از فناوری RealSense اینتل استفاده می‌کند تا چهره بازدیدکنندگان را به صورت سه بعدی به تصویر بکشد و آن‌ها را بر روی صفحه نمایش ۲۵ متری با آب نمایش دهد. شرکت‌کنندگان همچنین پیوندی به یک فیلم کوتاه از چهره‌شان که در سالن نمایش آب نمایش داده می‌شود، دریافت می‌کنند که می‌تواند به عنوان یادگاری از تجربه اینتل خود در Vivid سیدنی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود.

[۱]– augmented reality. تکنولوژی است که اطلاعات یا تصاویر دیجیتال را با آنچه کاربر با دستگاه خود در جهان واقعیت می بیند در هم می آمیزد. مترجم

[۲]– gesture control. برهم کنشی مبتنی بر ایما و اشاره برای واپایش خدمات که بدون لمس کردن افزاره و مثلاً ازطریق تکان دادن دست یا حرکت دادن انگشت صورت می گیرد. مترجم

[۳]– hybrid cloud. ابر هیبریدی ترکیبی از یک یا چند ابر عمومی و خصوصی است. یک ابر هیبریدی مجموعه‌ای از منابع مجازی است. این منابع از سخت‌افزارهایی نیرو می‌گیرد که مالکیت و مدیریت و سازمان دهی آنها بر عهده یک شرکت ثالث است. مترجم

[۴]– Internet of Things. اینترنت اشیاء یا چیزنت. به‌طور کلی به اشیاء و تجهیزات محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌ های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند، اشاره دارد. اینترنت اشیاء به زبان ساده، ارتباط حسگرها و دستگاه‌ها با شبکه‌‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند. مترجم

[۵]– machine learning. در علم یادگیری ماشین (Machine Learning)، به موضوع طراحی ماشین‌هایی پرداخته می‌شود که با استفاده از مثال‌های داده شده به آن‌ها و تجربیات خودشان، بیاموزند. مترجم

[۶]– digital out-of-home. یا همان تبلیغات دیجیتال در خارج از خانه به وجود آمده است.این نوع تبلیغات شامل صفحه نمایش های بزرگ و بیلبورد های تعاملی هستند.این نوع تبلیغات در این محدود به صفحه نمایش های بزرگ (در چهاراه ها ) و صفحه نمایش های کوچک (که عمدتا در مترو دیده می شوند) هست. مترجم

[۷]– augmented reality. تکنولوژی است که اطلاعات یا تصاویر دیجیتال را با آنچه کاربر با دستگاه خود در جهان واقعیت می بیند در هم می آمیزد. مترجم

[۸]– the break of a lifetime.