تجزیه و تحلیل پنج نیروی رقابتی پورتر شرکت نتفلیکس

تجزیه و تحلیل پنج نیروی رقابتی پورتر شرکت نتفلیکس

تجزیه و تحلیل پنج نیروی رقابتی پورتر شرکت نتفلیکس

تجزیه و تحلیل پنج نیروی رقابتی پورتر شرکت نتفلیکس 700 500 دکتر علی ناصرحجتی

شرکت نتفلیکس در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد. آن ها در ابتدا DVDها را اجاره داده یا می فروختند. آن ها در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفتند تا ضمن حفظ فعالیت فعلی خود اقدام به پخش آنلاین ویدیوهای درخواستی نیز نمایند.

شرکت نتفلیکس در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد. آن ها در ابتدا DVDها را اجاره داده یا می فروختند. آن ها در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفتند تا ضمن حفظ فعالیت فعلی خود اقدام به پخش آنلاین ویدیوهای درخواستی نیز نمایند.

امروزه این شرکت در بیش از ۱۹۰ کشور دنیا مانند آمریکا، هلند، برزیل، هند، ژاپن و غیره حضور دارد. تعداد مشترکان سرویس های نتلفیکس به شدت در حال افزایش است به نحوی که تنها در کشور انگلستان، تعداد مشترکان نتفلیکس در سال ۲۰۱۹ به ۱/۱۹ میلیون نفر رسید (۵/۳ میلیون بیشتر از سال قبل).

در این مقاله به منظور تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر عملکرد نتفلیکس، از مدل پنج نیروی رقابتی پورتر استفاده خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تهدید ورود رقبای جدید

شرکت های بزرگی مانند اپل، دیزنی، HBO و بریت‌باکس، در حال راه اندازی سرویس های مشابهی هستند و حتی برخی از آنان هم اکنون نیز وارد این بازار شده اند.

شرکت هایی که تاکنون تجربه ای در زمینه تولید محتوای ویدیویی نداشته و می خواهند وارد این عرصه بشوند با موانع ورود زیادی مواجه خواهند شد.

دلیل این موضوع آن است که این شرکت ها به سرمایه گذاری های زیادی در زمینه تولید محتوای جدید یا خرید محتوا از شرکت های بزرگ فعال در این حیطه نیاز خواهند داشت.

از طرف دیگر، شرکت هایی که در صنعت سرگرمی فعالیت دارند، با موانع ورود کمی مواجه خواهند بود چرا که می توانند فورا این سرویس را با استفاده از محتواهای خود راه اندازی نمایند.

همچنین آن ها می توانند سریعا اقدام به ایجاد پایگاه هواداران نمایند.

به طور کلی، تهدید ورود رقبای جدید، یکی از مسائل مهمی است که نتفلیکس در چند وقت اخیر با آن مواجه شده است چرا که تعداد شرکت هایی که تصمیم دارند تا خدمات مشابهی را با استفاده از محتوای خود ارائه دهند، روز به روز بیشتر می شود.

همچنین با توجه به نام هایی که ذکرشد می توان این نتیجه را گرفت که این شرکت ها، هیچ محدودیتی در هزینه های مرتبط با فناوری و بازاریابی نخواهند داشت.

در آینده مشتریان، دارای حساب های مختلفی در این سرویس ها خواهند بود اما به تدریج آن ها تصمیم خواهند گرفت که تنها در یک یا دو سرویس اشتراک داشته باشند و به همین دلیل اشتراک خود را با سایر سرویس های دیگر، تمدید نخواهند کرد.

در نهایت باید گفت که نتفلیکس با تهدید جدی از سوی تازه واردها مواجه است و باید نظارت دقیقی بر این موضوع داشته باشد.

قدرت تأمین کنندگان

معمولا سینماها می خواهند پیش از آن که فیلمی وارد سرویس های پخش آنلاین شود، از اکران انحصاری ۹۰ روزه بهره مند باشند. نتفلیکس این بازه را به ۴۵ روز کاهش داده است.

یکی از مهم ترین پروژه های نتفلیکس یعنی فیلم مرد ایرلندی (ساخته مارتین اسکورسیزی) پیش از آن که وارد سرویس های آن ها شود، تنها در تعداد محدودی از سینماها اکران شد و سپس اکران گسترده خود را در سرویس های نتفلیکس انجام داد.

با افزایش قدرت نتفلیکس، قدرت سینماهای سنتی رو به کاهش است. مرد ایرلندی، اولین فیلمی نبود که نتفلیکس به این شیوه اکران می کرد؛ آن ها در سال ۲۰۱۸، فیلم Roma (ساخته آلفونسو کوارون) را نیز پیش از اکران آنلاین، تنها ۲۱ روز در سینماهای زنجیره ای کوچک و مستقل، اکران کردند.

به زودی و با افزایش روزافزون شرکت هایی که خدمات VOD خود را تولید می کنند، برخی از پربیننده ترین محتواهای نتفلیکس، از این سرویس منتقل خواهند شد.

به عنوان مثال در سال ۲۰۲۰، سریال محبوب Friends از نتفلیکس حذف شد و به سرویس استریم اختصاصی HBO منتقل شد.

سریال Friends تنها نام بزرگی نیست که از سرویس های نتلفیکس حذف شده و این نام ها بیشتر خواهند شد.

فیلم های تولیدشده توسط خود نتفلیکس چیزی نزدیک به ۳۷ درصد محتواهای پرتماشای این سرویس را به خود اختصاص داده اند.

این موضوع نشان می دهد که محتوای نتلفیکس، محبوب است اما به هر حال تعداد افرادی که می خواهند سریال های پرطرفدار و قدیمی مانند Friends و The Office را مشاهده کنند بسیار زیاد است.

با وجود ورود کارگردانان بزرگی مانند اسکورسیزی و کوارون به این سرویس اما این شرکت بالاخره برخی از محتواهای خود را از دست خواهد داد.

البته نتفلیکس به تنهایی، تولیدکننده بزرگی است؛ بنابراین قدرت تأمین کنندگان جایگزین را می توان تنها یک تهدید متوسط در نظر گرفت.

قدرت خریداران

قدرت خریدران به دلیل افزایش تعداد سرویس های مشابه با نتفلیکس، همچنان در حال افزایش است. در این صنعت، حساسیت زیادی به قیمت وجود ندارد چرا که اکثر قیمت گذاری‌ها مشابه یکدیگر هستند؛ اکثر بینندگان به کیفیت محتوای تولیدشده توجه می کنند.

قیمت اشتراک ماهانه برخی از این سرویس ها عبارت است از: ۹۹/۱۲ دلار نتفلیکس، ۹۹/۸ آمازون پرایم، ۹۹/۵ دلار هولو و ۹۹/۶ Disney+.

بینندگان می توانند اشتراکی را تهیه کنند که در طی آن می توانند هر زمان که خواستند، اشتراک خود را لغو نمایند.

این کار باعث شده تا قدرت مصرف کننده زیاد باشد.

در واقع مصرف کنندگان می خواهند تماشا کنند و اگر نتوانند چیزی که می خواهند ببینند را در نتفلیکس بیابند، به سادگی به رقبای دیگر مراجعه خواهند کرد.

همچنین همانطور که ذکر شد، با انتقال محتوا به سایر تأمین کنندگان دیگر، طبیعی است که بینندگان آن محتواها نیز به آن سرویس ها مراجعه نمایند.

بنابراین قدرت خریدار همواره زیاد خواهد بود چرا که می تواند به راحتی اشتراک خود را لغو کرده و محتوای مد نظرش را در سرویس های دیگری ببیند.

تهدید محصولات جایگزین

میانگین روزانه تماشای برنامه های تلویزیون در بریتانیا در سال ۲۰۱۹، تقریبا ۱۹۲ دقیقه است. این رقم در سال ۲۰۱۰، تقریبا ۲۴۲ دقیقه بود.

این آمار در حالی ثبت شده که میانگین روزانه تماشای نتفلیکس در سال ۲۰۱۹، ۷ دقیقه بیشتر از سال ۲۰۱۷ بوده است.

یوتیوب، بخش بزرگی از کل تماشای ویدیوها را به خود اختصاص داده است (۱۲ درصد کل زمان تماشا ویدیوها).

این وبسایت هم قابلیت پخش زنده و هم محتوای ضبط‌شده را دارد.

با توجه به کاهش تماشای برنامه های تلویزیونی (مخصوصا در میان بزرگسالان جوان که به تماشای سرویس های پخش آنلاین روی آورده اند)، نتفلیکس، تهدیدی از جانب محصولات جایگزین احساس نمی کند.

تهدید رقبای فعلی

 آمازون پرایم به منظور توسعه پیشنهادهای خود، علاوه بر دسترسی آسان به ویدیوها، مزایای دیگری مانند کتاب، موسیقی و تحویل سریع و فوری (برخی حتی ۱ روزه) را ارائه می دهد.

نتفلیکس در سال ۲۰۱۸ صاحب ۸ سریال از ۱۰ سریال پربازدید بود (Friends در صدر این لیست است). نتفلیکس رقابت شدیدی با رقبای فعلی خود دارد.

برخی از رقبا مانند آمازون خدمات ویژه ای را به مشترکان سرویس خود ارائه می دهد در حالی که برخی دیگر در حال گرفتن محبوب ترین سریال ها و محتواهای نتفلیکس از این شرکت هستند تا در سرویس های خود، آن ها را نمایش دهند.